کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ منتشر شد

روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) - کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ اثر حجت الاسلام حافظ نجفی زنجانی از طرف پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام منتشر شد.
4 شهریور 1391
ه گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع): کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ اثر حجت الاسلام حافظ نجفی زنجانی با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم منتشر شده، و درآن بایسته ها و نبایسته های تبلیغ و مبلغان با نگاه اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته و برخی از آسیب ها را به تصویر کشیده است.

تبلیغ در اسلام، موضوع با اهمیتی است؛ درک اصول، شرایط، ویژگی ها و ابزار تبلیغ اسلامی راه گشای مبلغ در این عصر است، چنانچه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام با بکارگیری یک سیره تبلیغی منسجم و هماهنگ تواسنتند ایده های ناب و زلال الهی را به گوش جهانیان برسانند.

تبلیغ، محتاج یک الگوی سالم است که در صورت فقدان آن، هرگونه فعالیت تبلیغی، نوعی ضد تبلیغ محسوب می شود و تبلیغ موفق و کارآمد باید از دلایل متقن علمی و اصول و مؤلفه های قوی برهانی، برخوردار و از پایه و مایه محکم، برای اقناع اندیشه و روح پرتلاطم حقیقت طلبان، بهره مند شود.

سیره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام گویای این حقیقت است که آنان نیز برای ترویج اسلام و تعمیم ارزش های الهی از تمام ابزارها، قالب ها و شیوه های تبلیغی در چارچوب دستورات شرع مقدس بهره گرفته و از ارتباطات «گفتاری»، «نوشتاری» و حتی «دیداری» به خوبی استفاده کرده اند.

این اثر در 10 فصل کلیات، بایسته های اخلاقی و معنوی تبلیغ، اهداف و رسالت های تبلیغ دینی، عوامل و شرایط موفقیت در تبلیغ، شیوه های نوین تبلیغی، ویژگی های عملی مبلغان، بایسته های اخلاقی مبلغان، اخلاق اجتماعی مبلغان، آسیب شناسی تبلیغات دینی و آسیب شناسی مبلغان دینی نگارش یافته است.

محقق در این کتاب تلاش کرده از منظر کتاب و سنت و عقل، توصیه ها و راهکارهای اخلاقی خوبی ارائه کند، چنانچه در فصل نخست آن یعنی کلیات به ارائه تعریفی از تبلیغ دینی می پردازد و پس از آن محورهای تعیین کننده وظایف مبلغان دینی و نقش تبلیغ در پیشبرد آرمان های دین را مطرح می کند.

فصل دوم با عنوان بایسته های اخلاقی و معنوی تبلیغ در پنج گفتار تنظیم شده و سخن نصیحت آمیز، ارائه چهره جذاب، دل پذیر و آسان از دین، صداقت و دوری از اعوجاج و انحراف در گفتار و رفتار، رعایت امانت، مسؤولیت آفرینی، اعتماد سازی، جامعیت، کارآمدی و راه گشایی و ارائه الگوی عملی برخی از مطالب آن است.

در فصل سوم اثر با عنوان اهداف و رسالت های تبلیغ دینی به این مطالب اشاره شده است: ضرورت تقویت مبانی اعتقادی، ضرورت دفاع از دین، لزوم گسترش و تعمیق شعائر و احکام دینی و اجرا کردن آن، ضرورت احترام به مقدسات دینی، آشنا ساختن مردم با معارف قرآن، تربیت مردم با تعالیم دینی، تحکیم بنیان خانواده و سالم سازی فضای فرهنگی جامعه.

فصل چهارم، عوامل و شرایط موفقیت در تبلیغ نام دارد که شناخت منطقه، موانع و مشکلات؛ ضعف ها و کاستی های تبلیغ، موقعیت شناسی و آشنا بودن با ادبیات و شرایط زمان، آشنایی با علوم روز، داشتن ذوق و سلیقه کار فرهنگی و بیان رسا و سلیس از مطالب آن است.

شیوه های نوین تبلیغ عنوان فصل پنجم این کتاب است که به بیان مطالبی چون تبلیغ با قلم، نامه نگاری، شبکه جهانی اینترنت، تبلیغ رسانه ای، رسالت امروز ما، الگوگیری از روش تبلیغ انبیا و ائمه علیهم السلام و اصول تبلیغی با توجه به الزامات رسانه های نوین می پردازد.

در فصل ششم که ویژگی های عملی مبلغان عنوان گرفته است، ایمان و عمل صالح، نقش ایمان در زندگی انسان، عمل به دستورات خداوند، عبادت خالصانه، جلوه های عبادت و راه های یافتن حقیقت عبودیت، حدیث معراج، حقیقت عبودیت، رضا و تسلیم و برخی روش های کاربردی در رسیدن به مقام تسلیم خودنمایی می کند.

بایسته های اخلاقی مبلغان عنوان فصل هفتم است که در 9 گفتار به بررسی خودشناسی و حفظ شخصیت، جایگاه و ارزش مبلغ دینی، تقوا و تربیت نفس، اخلاص، وقار و متانت، پیراستگی و آراستگی، انتقاد از خود، تسلیم حق بودن و توجه شایسته به خانواده می پردازد.

فصل هشتم با عنوان اخلاق اجتماعی مبلغان در 10 گفتار، ضرورت حضور در عرصه های فرهنگی و اجتماعی، شیوه های حضور مبلغان در جامعه، خوش رویی با مردم، اخلاق نیک، رفق و مدارا با مردم، تکریم شخصیت دیگران، مشورت با مردم و احترام به افکار آنان، رازداری و امین بودن، تغافل و چشم پوشی از خطای مردم و تعامل با اقلیت های مذهبی را مطرح می کند.

در فصل نهم که آسیب شناسی تبلیغات دینی نام دارد با آسیب ها و موانع برون مرزی تبلیغ و آسیب ها و موانع مربوط به تبلیغ همچون طولانی بودن مدت سخنرانی، سخنان نسنجیده، بی نظمی و عدم انسجام در کلام، عدم انطباق مطالب با سطح فکری مخاطبان، ساختارشکنی و بدعت گذاری و اظهارنظرهای غیرعالمانه آشنا می شویم.

عامل نبودن به گفته ها، مادی گرایی و دنیاطلبی، ادعای علم به همه چیز، جاه طلبی، فساد اخلاقی و اجتماعی، ریاکاری در تبلیغ، نداشتن آمادگی برای تبلیغ، گریز از مسؤولیت، استبداد و تک روی و بداخلاقی و بدرفتاری با مردم از مطالب فصل دهم اثر با عنوان آسیب شناسی مبلغان دینی است.

نویسنده این اثر در تعریف تبلیغ دینی آورده است: «تبلیغ دینی، نفوذ در روح و روان مخاطبان و ایجاد تغییر در رفتار آنان است؛ تبلیغ دینی، عناصر و ارکان متعددی دارد و یکی از عناصر مهم در موفقیت تبلیغ، آراسته شدن مبلغان دینی به ارزش ها و فضیلت های اخلاقی و به کارگیری آداب، اصول و روش های تبلیغ است»

لازم به ذکر است، کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ به قلم حجت الاسلام حافظ نجفی زنجانی در قطع وزیری، 432 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و به قیمت چهارده هزار تومان به تازگی از سوی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر شده است.

اخبار

Powered by TayaShop